Inför Racingskolan Våren 2021

För att du skall få ut så mycket som möjligt av licenskursen på banan och minska risken för Covid-19 så kommer vi den här gången att dela upp teorin i två delar. En del via webben och en del på Knutstorp Ring.

Före kursen skall du bekanta dig med de delar vi kommer att gå igenom i teoridelen.

Läs igenom följande länkar:

Gemensamma regler (G)

Regler för racing (R)

OBS! du skall inte kunna alla dessa regler du skall bara ha en uppfattning om hur det är uppbyggt och hur man hittar runt. Du kommer också att ha tillgång till dessa regler när du gör teoriprovet.

Schema

17 mars kl 18:00-19:30 Teori del 1-online
Länk: https://meet.google.com/oko-mkmy-xxf

20 mars 12:00 Samling på Knutstorp i Medical Center (i övre depån) för lunch och upprop

20 mars kl 13:00-17:00 Teori del 2, Prov, Körteknik och praktisk racingkunskap

21 mars kl 08:00-17:00 Praktik – körning på bana (08:00 skall din bil stå i bandepån)

Kursavgiften måste var betald betalad senast 16 mars via SWISH 123 643 00 29 eller Bank Giro 5499-1997. Glöm inte skriva licenskurs samt avsändare!

Online delen av teorin är ett 1,5 timmes webmöten. Om du inte har gjort det förut så ta det lugnt vi hjälper dig. Allt du behöver är en dator med kamera och internetuppkoppling.

Gör så här:

• Vi kommer att se till att du kan logga in på den länk som du får i detta mail redan 30 minuter före vi startar så att du kan få hjälp med att se till att allting fungerar som det skall. (Har du problem så ring på 0733290611 30 minuter före mötet)
  • Före första weblektionen skall du bekanta dig med reglerna (se länkarna ovan).

Vi brukar få många frågor om vilken bil och förarutrustning man skall ha.

Så här är reglerna för bilen:

• skall ha ett passager säte med säkerhetsbälte så att en instruktör säker kan åka med.
  • skall ha manuell växellåda (vi tillåter paddelväxlar)
  • får inte ha vinterdäck med dubb.
  • får inte väsnas över 95 dB (mäts hela tiden)

Och så några goda råd angående bilen:

• En så enkel bil med så lite förarhjälpmedel som möjligt gör det enklare att lära sig göra rätt. Först skall vi köra rätt innan vi kan köra fort.
  • Det är bättre med en enkel standardbil än en nybyggd racebil då det inte kommer att finnas tid för att meka.
  • Se till att bilen är fulltankad när du kommer till banan och ta gärna med en extra dunk med bränsle
  • Det är bättre med en otrimmad standardbil som är driftsäker än ett hästkraftmonster.

Regler för förararutrustningen:

• Hjälm (behöver inte var en godkänd racinghjälm)
  • Handskar (inte tjocka klumpiga utan så tunna att du känner ratten ordentligt)
  • Skor (gärna lite tunnare så att du känner pedalerna ordentligt)
  • Kläder skall var heltäckande och inte av syntetmaterial.

Har du frågor angående teori och praktikdelen kontakta:

Stefan Mumm
stefan@mumm.se
0733290611 (efter kl 17)

och

Magnus Rugsveen
rugrace@hotmail.com
0768907265 (efter kl 17)

Frågor angående anmälningar och avgifter kontakta:
Tim Anle
Otl02038@gmail.com
0760462526 (efter kl 17)

Frågor angående stugor kontakta:
Peter  Norrman
p2@bjarenet.com
0703616293 (efter kl 17)

Övriga frågor kontakta:
Max Dymling, Utbildningsledare
max.j.dymling@gmail.com
0706715118 (efter kl 17)

Start your engines och välkommen till Racingskolan Våren 2021!